Friday 12 August 2011

1.15 1001 Ragam Peniaga dalam 1001 Macam Perniagaan

Sarapan Pagi Yang Menarik
Kedai Makanan adalah di tingkat Atas
Lokasi: Pasar Besar Siti Khadijah, Kota Bharu, Kelantan
Tahun : 2011
Masa : Cuti Sekolah Pertengahan Tahun

Saya: "Kak, kira berapa harga makanan ni" (sambil jari menuding ke pinggan)
Penjual: "Em...Dua puluh dua ringgit" (sila bayangkan dalam versi kelate)
Saya: "Em..ok..."
Saya: "Eh..berapa tadi?"
Penjual: "Dua puluh dua ringgit"  (sila bayangkan dalam versi kelate)
Saya: "Eh..biar betul kak dua puluh dua ringgit!"
Penjual: "Betul la tu, yang seekor ni tujuh ringgit, yang seekor ni lima belas ringgit(sila bayangkan dalam versi kelate)
Gambar Hiasan - udang yang dimakan lebih kurang besar macam ini
Saya terkejut dan diam sebentar. Setelah berfikir beberapa saat, saya akur dengan harga yang ditetapkan penjual kerana dua (2) ekor udang yang dimakan sebentar tadi telah beradu elok di dalam perut saya. Makanan yang dimakan perlu diminta HALAL. Duit kertas RM50 dihulur tanpa banyak bicara. 

Sarapan awal pagi setelah solat subuh di Kelantan itu telah memberikan kejutan dan peringatan kepada saya. Betapa dalam perniagaan ini, 1001 benda yang tidak masuk akal boleh berlaku. Namun yang membezakan 1001 jenis peniaga ini adalah peniaga yang JUJUR dan AMANAH. Bagi saya, adalah agak keterlaluan meletakkan harga seekor udang yang sebesar stapler dengan harga RM7 dan RM15. Niat untuk berjimat makan sarapan pagi telah hilang punca.

Mencari Redha Allah Dalam Berniaga
Islam adalah agama yang mengatur perhubungan sesama manusia. Antara hukum dan peraturan Islam yang telah menggariskan ketetapan mengenai hal-hal panduan perdagangan dan perniagaan sebagai keperluan umat Islam seharian. 

Islam menganjurkan supaya segala kegiatan urus niaga dan jualbeli bukan hanya sekadar untuk memburu dan mengaut keuntungan komersial semata-mata, tetapi lebih menitik-beratkan kepada kebajikan dan kepentingan para pengguna. Malahan Islam mengkategorikan urus niaga dan jual beli sebagai fardu Kifayah iaitu tanggungjawab bersama masyarakat Islam. Kadang-kadang fardu Ain iaitu tanggungjawab individu seandainya urusan berjual-beli itu sebagai nafkah hidup diri sendiri dan keluarga. 

Segala urus niaga dan jualbeli menurut kacamata Islam ialah yang tidak berlaku penindasan kepada orang lain samada kepada pembeli atau pengguna. Konsep perniagaan dalam Islam berasaskan apa yang ditegaskan oleh Allah S.W.T melalui al-Quran:
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu. [Surah 4 An-Nisa':Ayat 29]
O you who have believed, do not consume one another's wealth unjustly but only [in lawful] business by mutual consent. And do not kill yourselves [or one another]. Indeed, Allah is to you ever Merciful. [4:29]

Konsep yang terkandung di dalam ayat ini amat penting didalam sistem ekonomi Islam yang memberi maksud kedua-dua pihak penjual dan pengguna atau pembeli sama-sama merasa rela dan berpuas hati tanpa terdapat penindasan dan penipuan satu sama lain. 

Perniagaan Dalam Era Globalisasi
Sindiran terhadap konsep perniagaan kini
Peristiwa yang saya alami itu adalah dalam skala yang kecil daripada peniaga kecil-kecilan. Perniagaan dalam skala besar banyak melibatkan pendokong-pendokong ekonomi kapitalis. Penindasan selalu berlaku kepada kita sebagai pengguna antara sedar ataupun tidak. Namun itulah hakikatnya yang berlaku di akhir zaman ini. Yang kaya semakin kaya dan yang miskin semakin miskin.

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...