Wednesday 17 August 2011

1.17 Sedarlah Bahaya Yang Menanti - FB

Fenomena dan Gejala FB

Bayangkan dua situasi yang sama, cuma melalui medium, masa dan tempat yang berbeza.

Situasi A
Seorang anak dara menampal gambar singlenya yang dikelilingi bunga-bunga yang cantik dan mekar di papan kenyataan sekolah sambil menulis nota "bestnya kalau dapat ke sini dengan bakal hubby".
Komen:
Gilaaa!Malulah saya semua orang baca! Bukan muhrim (lelaki) akan baca, guru-guru akan baca. Tindakan seperti itu akan menjatuhkan maruah saya!

Situasi FB
Seorang anak dara mempostkan gambar singlenya yang dikelilingi bunga-bunga yang cantik dan mekar di FB sambil menulis nota "bestnya kalau dapat ke sini dengan bakal hubby".
Komen:
Sweetnya...Semoga bertemu jodoh cepat. Biasalah orang berkongsi luahan rasa hati. Bukan dengan orang lain tapi dengan rakan-rakan perempuan saya je. Orang lain yang baca tu sebenarnya penyibuk!

Hakikatnya, Situasi FB adalah seperti menegakkan benang yang basah. Ustaz Zaharuddin juga melalui laman webnya Zaharuddin.net telah acapkali memperingatkan tentang FB melalui artikelnya Dosa-Dosa & Facebook. Secara ringkasnya beliau menjelaskan keburukan FB yang sangat banyak namun hanya enam (6) yang disenaraikan sebagai peringatan:
1) Mendedah keaiban suami, isteri
"Terdapat beberapa kes yang dilihat sama ada secara langsung atau tidak langsung, pemilik facebook meluahkan perasaan sedih, kecewa, benci, marah terhadap pasangan di ruang status mereka. Mendesak suami atau isteri juga melalui status facebook. Kemudian, status tersebut mendapat komentar pelbagai dari rakan-rakan mereka."
Contoh:
"hubby marah kat saya T_T"
"janganlah marah lagi ye sayaaanggg"
"tak kira...nak jugak balik kg mak saya raya kali ni!"
"rasa kasih dan sayang antara kami makin pupus... ("_) "
"hari ni tak tau nak masak apa, ada sape2 nak blanja?"
"malasnya hari ni..nak tido lah..muaahh uols"
"saya suka bila awak panggil saya sayang... :>"

2) Terlebih bergambar
"Agak pelik juga kerana sebahagian mereka sudah bersuami dan kelihatan suami mereka memberikan sepenuh keredhaan atas tayangan gambar sedemikian kepada khalayak, tanpa sebarang rasa cemburu dan prihatin. Lebih merbahayakan, ramai pula lelaki yang menontonnya, sebahagiannya memberikan pujian, malah ada yang berani bergurau senda, dan membuat ‘lamaran' nafsu."

"Saya bimbang, ramai pula lelaki yang menjadi dayus dek kerana gambar isteri terdedah aurat ( atau menutup aurat kurang sempurna) ditayang  sehabisnya di FB"

3) Penyamaran
"Bagi membolehkannya mendapat akses, terdapat lelaki yang mula menyamar menjadi wanita, meletakkan gambar mana-mana wanita yang boleh dijumpai secara mudah bertebaran di internet, diletakkan sebagai dirinya. Melalui cara itu, lelaki ini berjaya menjadi friend dan menonton seluruh gambar wanita terbabit dan berbuat apa yang disukainya dengan gambar itu."

4) Download gambar untuk simpanan dan tatapan.
"Dimaklumkan juga, akibat dek kerana gambar wanita yang terlalu ‘bersepah' difacebook, terdapat lelaki berhati buas yang memuat turun gambar tersebut dan disimpan sebagai koleksi peribadinya."

5) Tagging gambar tanpa izin dan gambar silam yang membuka aurat.
"Gambar mengaibkan orang lain. Gambar yang disiarkan itu, walaupun menutup aurat, tetapi dalam situasi mengaibkan. Mungkin ia tidak mengaibkan individu yang menyiarkannya kerana dia dalam keadaan baik dan bagus. Namun rakannya berada dalam situasi mengaibkan, tambahan pula dia kini merupakan ‘seseorang' yang terhormat, punyai kedudukan baik di mata masyarakat,. Apabila gambar sedemikian disiarkan, ia mencemar nama baiknya."

6) Mengutuk diri sendiri & kebaikan
"Tanpa disedarinya, ia mendedahkan keaiban dirinya sendiri, apabila berkata zaman solehah, bermakna kini adakah dia mengaku tidak lagi solehah?, kini tidak suci?. dan lain-lain. Ia juga sekaligus seolah mengutuk pemakaian sopan dirinya dahulu. Ingatlah wahai diri, jika tidak mampu istiqamah atas pakaian dan penampilan dahulu, janganlah sampai mengutuknya. Kerana ia sama seperti mengutuk pakaian yang sopan lagi baik, seolah mendahulukan yang kurang baik."
FB - NWO (New World Order)
FB adalah laman web sosial yang dilancarkan pada Februari 2004 dan menjuarai tempat pertama menggantikan Myspace dan Friendster. Dipelopori oleh Mark Zuckerberg bersama rakan kolejnya, FB telah menarik lebih 138.9 juta pengunjung di Amerika Syarikat pada bulan Mei 2011 dan lebih 50% penduduk Amerika mempunyai akaun FB. Terdapat sebanyak 213 negara yang mempunyai penduduk yang menggunakan FB. Di Malaysia, kita berada di tangga-16 dengan jumlah pengguna yang berdaftar dengan akaun FB melebihi 8.9 juta mengatasi negara China yang berada di tangga-129 dan mempunyai penduduk paling ramai di dunia iaitu hanya sebanyak 83 ribu pengguna sahaja. Sehingga Januari 2011, FB telah mempunyai seramai 600 juta pengguna di seluruh pelosok dunia. Setiap hari, secara puratanya para pengguna FB akan upload lebih daripada 200 juta gambar dan FB mempunyai simpanan gambar melebihi 90 billion.

Ramai daripada kita yang kurang kesedaran dan ada setengahnya tidak ambil peduli bahawa sebarang maklumat/privasi yang kita berikan setiap kali kita berdaftar menggunakan servis PERCUMA (e-mail, FB dan sebagainya) sebenarnya bukanlah PERCUMA seperti yang disangka. 
" Nothing in the world is FREE "
" Nothing comes without a price "
Secara diam, maklumat yang kita berikan di'pergunakan' oleh penjenayah siber dan dianalisis oleh pihak-pihak tertentu. Maka tidak hairan jika FB kerap membuat perubahan drastik terhadap term of services mereka sehingga munculnya teori yang mengaitkan FB dengan CIA dan badan pertahanan US.

When a website, movie, news article, book, or any media element that excels and rises to a number one spot, you can be assured that there is illuminati/governmental influence and funding behind the success! "
" Facebook.com has become a One World Global Database under the guise of “social networking” where deluded people put their most personal information OPENLY and VOLUNTARILY…forget using loyalty cards, they can be tracked directly. "
" With facebook on GPS/smart phones, possibly someday you can Google a Facebook user, and it will tell you their exact precise location…possibly the CIA has this technology available to them now "
Hakikatnya, FB digunakan oleh pihak CIA sebagai profile database dan mereka akan melihat latar belakang kita serta pattern friends di samping melanggar privasi seperti alamat, no telefon, email dan sebagainya. Terdapat satu teori mengatakan antara cara Dajjal mencari Imam Mahdi adalah dengan menggunakan FCR (Face Recognition Technology). FB akan mengimplimentasikan penggunaan FCR ini dalam skala yang besar dan menggalakkan para pengguna untuk menggunakannya kerana ianya 'fun & interesting'Berdasarkan kajian yang dibuat oleh orang Yahudi (mereka mengetahui lebih banyak rahsia berbanding kita) dan mengikut perbincangan antara ulama tasawwuf, Imam Mahdi telah lahir di dunia ini, namun masa untuk Imam Mahdi muncul dan sedar bahawa dirinya Imam Mahdi masih belum sampai. Oleh itu, segala usaha sedang dijalankan untuk mereka mengesan dan menghapuskannya.
Bagi mereka yang menggunakan Blackberry pula, sudah tentu lebih mudah dimonitor oleh perisik-perisik yang mempunyai access di server Blackberry Messenger (BBM) di USA (ingat! tiada yang PERCUMA!). Ini satu lagi bentuk intipan terbaru yang turut direlakan oleh kita sendiri dan dalam konteks lain mungkin adalah salah satu bentuk penghambaan (slavery) zaman moden.  Tidak perlu terkejut apabila maklumat seperti sms, alamat rumah, no telefon, tarikh lahir, minat kita dan maklumat ahli keluarga kita telah disimpan rapi dan dianalisa oleh mereka kerana kita sendiri dengan tidak sengajanya telah RELA tanpa sedar. Bersama ini disertakan contoh maklumat peribadi iaitu no. telefon bimbit yang telah dikumpul di dalam akaun FB. Klik dalam akaun FB masing-masing; ACCOUNT> EDIT FRIENDS > CONTACTS. Kita akan dapati terdapat beberapa no. telefon rakan-rakan kita di dalamnya yang mana pasti ramai yang tidak sedar akan perkara ini dan bagaimana ia berlaku!
No. telefon bimbit rakan-rakan di FB (bagaimana boleh wujud?)

Pilihan Diri Sendiri - Usaha Untuk Berubah
Kerap saya memperingatkan adik-adik saya agar tidak meletakkan gambar sendiri yang tidak menutup aurat dan jangan meletakkan gambar rakan-rakan yang tidak menutup aurat walaupun mereka sememangnya 'jenis' yang tidak memakai tudung. Dosa akan tetap kita tanggung kerana kita secara tidak langsung mendedahkan aurat orang lain.

Situasi lain:
"Hm...saya dah ambil langkah berjaga-jaga, segala maklumat yang ada dalam FB (gambar tidak bertudung dan sebagainya), saya dah control melalui privacy settings agar hanya orang yang saya approved sahaja boleh lihat"

Fakta yang kita perlu ketahui adalah apa yang kita muatkan di internet (FB) akan menjadi milik dan simpanan mereka samada kita rela ataupun tidak. Walaupun selepas kita sedar dan delete akaun FB, maklumat dan gambar yang dimasukkan sebelum ini tidak akan hilang dan ianya hanya tidak akan dipaparkan. Gambar yang tidak menutup aurat akan tetap dapat dilihat oleh mereka samada kita sedar ataupun tidak. Jika begitu, apa hukumnya meletakkan gambar yang tidak bertudung?

Melalui artikel yang saya keluarkan kali ini, saya tidak meletakkan hukum FB ini haram/halal dan sebagainya kerana selagi kita menjaga tertib dan adab dalam FB, semuanya kelihatan Islamik dan sopan. Namun, agenda besar-besaran pihak Yahudi dalam menguasai dunia telah lama bermula. Antaranya melalui penggunaan televisyen, filem, muzik, sukan dan internet. Penjajahan secara halus dan besar-besaran sedang dilakukan oleh mereka sehingga kita sendiri tidak merasakannya. Yang Haq menjadi Batil dan yang Batil menjadi Haq.

Antara fakta yang kita perlu ketahui ialah para Zionis adalah golongan yang bertanggungjawab mengawal dunia kini dan merekalah yang menguasai media massa. Maka jika kajian dibuat terhadap pengasas kuasa-kuasa yang mendominasi dunia IT dan internet ini, kita akan dapati mereka semua mempunyai kaitan dengan Zionis dan yahudi:-
  • Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz - Facebook
  • Christopher Isaac “Biz” Stone co-founder of Twitter.
  • Larry Page and Sergey Brin, founders of Google (Google juga menguasai “Blogger” and YouTube)
  • Peter Thiel founder of Paypal, and original founder for Facebook
  • Michael Saul Dell, founder of Dell
  • Larry Ellison, founder of Oracle
  • Phillipe Kahn, founder of Borland.
  • Steve Ballmer CEO of Microsoft.
  • Bill Gates is of the 13 bloodlines of the Illuminati called the Saxe-Coburg-Gotha line (Winsor)
  • Robert Kevin Rose founder of Digg.com.
  • Scott Blum founder Buy.com
  • Rob Glaser founder RealNetworks and Real Player
Peringatan dan teguran telah diberikan bagi mereka yang sudi mendengar dan ingin berubah. Bergantung kepada diri kita sendiri samada ingin menjadi hamba Allah s.w.t yang taat dan patuh pada perintah-Nya ataupun tidak. Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah s.w.t dan yang buruk itu datang dari diri saya sendiri, namun hakikatnya semuanya adalah dengan ketentuan Allah s.w.t. Tanamkan azam dan berusahalah untuk melakukan perubahan dan pilihan yang terbaik.
Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...