Tuesday 24 May 2011

1.8 Generasi Bebas Rokok

Pengaruh Rakan Sebaya
Zaman remaja adalah suatu zaman yang cukup mencabar bagi mereka yang tidak cukup bekalan ilmu dan iman di dada. Banyak budaya yang tidak sihat dengan mudah mempengaruhi remaja tika ini. Antara contohnya adalah kemahuan untuk ber'couple', berhibur, bermegah-megah dan bagi kebanyakan remaja lelaki, merokok adalah suatu permulaan kepada 'kehebatan'; ukuran kepada status kedewasaan dan kematangan. Pengaruh rakan sebaya yang suka mencabar dan mengajak kepada 'hiburan' amat sukar ditolak apabila kita dikelilingi oleh golongan sebegitu hampir setiap hari. Saya sendiri mengalami tempoh yang sukar ketika melalui zaman remaja dengan asakan hiburan dan pengaruh dari rakan sebaya. Berkat doa emak, saya tidak merokok....
Kandungan Rokok Secara Amnya
Rokok Ciptaan Yahudi
Ramai orang sedia maklum bahawa rokok itu adalah ciptaan orang yahudi. Hakikatnya memang benar ianya adalah ciptaan yahudi yang sangat mereka bangga-banggakan dan banyak lagi barang-barang ciptaan mereka yang telah kita gunakan dalam kehidupan harian kita seperti televisyen. Melalui usrah di S.M.K.A Kuala Selangor pada tahun 1997, saya diajar betapa orang yahudi telah menggariskan 5S dalam misi untuk menjajah dan merosakkan pemuda pemudi Islam.
Sports   -Sukan
Song     - Lagu
Screen  - Wayang
Smoke  - Rokok
Sex       - Seks
Tak Nak Pada Rokok
Usah digasak dengan fatwa dari Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai rokok. Begitu juga dengan pendapat para doktor mengenai keburukan tabiat merokok kepada kesihatan diri dan masyarakat sekeliling. Kerajaan telah banyak menjalankan kempen 'Tak Nak pada Rokok', namun selagi rokok itu masih dijual di pasaran, mana mungkin perokok-perokok tegar mampu untuk berhenti?
 "Aku target nak berhenti rokok bila dah kahwin nanti", ujar sahabat saya.
Bolehkah begitu? Tapi sebagai sahabat yang bersangka baik, apa salahnya menyokong tindakan rakan-rakan yang ingin berubah. Orang hendak buat baik jangan dihalang...
1 bulan....
2 bulan....
3 bulan....
Sungguh saya berasa bangga dengan pencapaian rakan-rakan yang berazam untuk berhenti merokok dan berjaya melakukannya. Akan tetapi, apabila jumlah bebanan kerja makin bertambah, stress dan tension menggamit ketenangan diri, akhirnya 'gugur syahid' juga sahabat saya; kembali merokok. Semua perokok sedia maklum bahawa merokok boleh memberi ketenangan dan mengurangkan tekanan dan menggunakannya sebagai hujah mempertahankan tindakan mereka. Hakikatnya, keburukan merokok itu mengatasi kebaikan secara total!

Teori Perokok
Kajian sebuah universiti di Indonesia menunjukkan bahawa 70% perokok aktif adalah orang miskin. Di Malaysia pula, kajian dari Kementerian Kesihatan menunjukkan bahawa hampir tiga (3) juta rakyatnya adalah perokok tegar dengan majoritinya adalah berbangsa Melayu. Malang tidak berbau, ketagihan pada merokok membawa kesan yang sangat tidak sihat. Manakan tidak, ada diantara mereka yang bergelar 'ustaz' pun merokok. Tidak kurang juga ahli keluarga saya yang terjerat dalam masalah rokok ini. Tetapi apa yang menarik perhatian saya adalah 'teori perokok' yang menyatakan bahawa:
1. Jika Ayahnya merokok, anaknya tidak akan merokok
2. Jika Ayahnya tidak merokok, anaknya akan merokok.
Benarkah teori tersebut?


Generasi Yang Bebas Rokok
Ayuh...mari kita sama-sama mulakan Generasi Baru Yang Tidak Merokok!
Itulah sepakat antara saya dan sepupu untuk membentuk generasi kami yang bebas dari pengaruh rokok. Melentur buluh biarlah dari rebungnya! Walaupun perjalanan anak-anak kami ke zaman remaja masih jauh, namun didikan peringkat awal amat penting agar mereka memahami dan bijak membuat pilihan yang terbaik dalam hidup mereka. Maka, pilihlah TIDAK pada rokok.


Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...