Friday 22 July 2011

2.3 Bekerja Kerana Allah

Perangai Masing-Masing
Niat untuk bekerja perlulah disaring dan disandarkan kepada keikhlasan yang jitu agar kerja yang dibuat itu penuh teliti dan berkualiti. Namun, untuk terus istiqamah dengan keikhlasan setiap masa tika menjalankan tugas kadang-kadang menemui jalan yang sukar. Setelah 3 tahun bekerja, pelbagai kerenah dan perangai etika kerja yang telah saya temui. Pendek kata, 1001 macam perangai dan gedebe.
Meja kerja saya yang masih baru, bersih dan kemas - 2007
Selepas setahun... - 2008
Kini, pindah ke partition lain - 2011 
Politik Kerja
Hubungan saya dan rakan seangkatan yang masuk pada tahun 2007 cukup baik. Walaubagaimanapun, senior saya berkongsi pandangan mengatakan apabila telah cukup tempoh dan ada kenaikan pangkat, waktu itu baru kita akan sedar manakah rakan yang berkualiti atau tidak. Dalam hati, saya agak keberatan untuk menyokong pandangannya..... Senior saya berkata bahawa apa yang dikatakan oleh dia adalah berdasarkan pengalamannya sendiri.

"Walaupun kita cakap bahawa kita ikhlas bekerja dengan tekun, namun apabila ramai engineer yang lebih junior daripada kita dapat kenaikan pangkat, pasti hati kecil akan terasa" ujar beliau.

Pengalaman Mengajar Kita
'Hormati orang yang lebih tua kerana mereka lebih dahulu makan garam daripada kamu'

Pasti ramai yang pernah mendengar ungkapan tersebut. Hakikatnya memang ada kebenaran disebalik kata-kata tersebut. Membesar bersama-sama di tempat kerja, dari bujang ke kahwin, dari kahwin ke timang cahaya mata, semuanya membawa perubahan kepada individu yang kita kenali. Saya sendiri kini banyak meluangkan masa bersama keluarga berbanding dengan kawan-kawan seperti zaman bujang dulu.

Dan ramai rakan-rakan telah berubah sedikit demi sedikit. Dalam beberapa bulan lagi akan ada kenaikan pangkat. Ada beberapa rakan saya akan naik pangkat terlebih dahulu daripada saya. Terasakah?

Carilah Redha Allah
Untuk memuaskan hati manusia memanglah sukar. Walau serajin mana pun kita, komited terhadap kerjaya, balik lewat malam, kerja di hujung minggu, pun masih sukar untuk kita dapat memuaskan hati pegawai atasan yang sentiasa mahukan yang terbaik. Oleh itu, kesimpulan yang saya dapat adalah bekerjalah kerana Allah, ikhlaskan diri dan dahulukan redha Allah berbanding redha manusia.

Wallahu A'lam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...