Tuesday 17 June 2014

2.6 Bagaimana Menjadi Seorang Jurutera Profesional

Artikel kali ini adalah sangat penting bagi mana-mana graduan yang baru menamatkan pengajian sarjana muda dalam bidang kejuruteraan samada di universiti tempatan ataupun luar negara.

Pasti ramai yang tertanya-tanya apakah langkah yang harus diambil sebelum meneruskan kerjaya sebagai seorang jurutera profesional. Bagi yang baru berada di alam persekolahan dan berminat untuk menjadi seorang jurutera, pilihlah kursus kejuruteraan yang betul dan sesuai untuk diri sendiri.

Matlamat dalam pemilihan kerjaya
Sepertimana artikel saya sebelum ini 2.5 Mengapa Jadi Jurutera 2.0, seseorang perlulah mempunyai matlamat kerjaya yang jelas dalam hidupnya. Kedegilan adalah sangat penting sekiranya kita amat yakin dengan minat dan kemampuan diri kita. Seterusnya adalah bergantung kepada doa dan usaha kita.

Sekolah Menengah
Di zaman saya sehingga tahun 2000, Sijil Pelajaran Malaysia adalah antara penentu awal kerjaya kita kerana kesemua pelajar akan mula dikhususkan dengan aliran yang sesuai dengan kebolehan dan minat pelajar tersebut. Oleh yang demikian, buatlah pilihan yang betul sekiranya ingin menjadi seorang jurutera, saintis ataupun doktor, maka aliran sains tulen adalah yang paling sesuai sekali bagi memastikan subjek-subjek yang dipelajari dapat menjadi kredit kepada kita apabila melanjutkan pelajaran ke universiti.

Selepas menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) pada tahun 1998, saya telah ditawarkan kemasukan ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) untuk aliran agama (perdagangan). Sebelum saya menerima tawaran tersebut, saya, emak dan ayah pergi berjumpa Timbalan Pengetua ketika itu bagi membincangkan samada dibolehkan untuk menukar aliran ataupun tidak. Alhamdulillah, 'kedegilan' dan ikhtiar membuahkan hasil apabila pihak sekolah bersetuju untuk menukarkan aliran agama (perdagangan) saya kepada aliran sains tulen. Langkah Pertama selesai.

Matrikulasi dan Universiti
Secara ringkasnya, Langkah Kedua ini juga harus diteruskan dengan penuh semangat yang tidak luntur dan telah saya huraikan di dalam artikel sebelum ini 1.3 Mengapa Jadi Jurutera.

Tamat Pengajian Universiti
Apakah Langkah Ketiga yang perlu diambil?


"Mana-mana individu yang mahu bekerja sebagai seorang jurutera adalah wajib mendaftar sebagai Jurutera Siswazah dengan Lembaga Jurutera Malaysia [Board of Engineer Malaysia; BEM]. BEM mengiktiraf pengalaman yang diperoleh oleh graduan kejuruteraan hanya selepas dia telah mendaftar sebagai Jurutera Siswazah. Oleh itu, ia adalah langkah bijak untuk para graduan kejuruteraan untuk mendaftar sebagai Jurutera Siswazah pada permulaan kerjaya kejuruteraannya"


Secara ringkasnya, bagi mana-mana individu yang telah menamatkan pengajian di dalam ijazah kejuruteraan adalah digalakkan mendaftarkan diri dengan BEM. Sekiranya kerjaya kita seterusnya memerlukan kita untuk mempraktikkan norma kerja kejuruteraan, maka adalah diwajibkan untuk mendaftarkan diri dengan BEM kerana tertakluk di bawah Registration of Engineers Act 1967 (Rev.2007)

Sebelum tahun 2010, semua pendaftaran sebagai Jurutera Siswazah perlu dibuat secara manual dengan memuat turun borang pendaftaran daripada laman web BEM. Sekarang ini tidak perlu pening kepala, semua pendaftaran boleh dibuat secara online melalui laman web BEM sendiri.

Frequently asked questions - Apa beza BEM dengan IEM?

LEMBAGA JURUTERA MALAYSIA (Board of Engineers Malaysia)
BEM adalah sebuah badan kerajaan / badan profesional dengan peranan utamanya adalah untuk memudahkan pendaftaran jurutera dan mengawal selia kelakuan profesional dan amalan jurutera berdaftar untuk melindungi keselamatan dan kepentingan awam di Malaysia.

INSTITUSI JURUTERA MALAYSIA (The Institution of Engineers Malaysia)
IEM adalah sebuah badan profesional / komuniti pembelajaran sosial untuk jurutera dengan peranan utamanya adalah untuk mempromosi dan memajukan sains dan profesion kejuruteraan di mana-mana atau semua disiplin dan untuk memudahkan pertukaran maklumat dan idea-idea yang berkaitan dengan kejuruteraan.

Frequently asked questions - Yang mana satu kita perlu daftar?

Kita perlu berdaftar dengan BEM sebagai Jurutera Siswazah. Tidak wajib berdaftar dengan IEM. Walaubagaimanapun, adalah digalakkan juga untuk berdaftar dengan IEM kerana sebagai komuniti pembelajaran sosial untuk jurutera, IEM banyak menjalankan aktiviti dan latihan seperti Worksyop, Kursus, Seminar, Lawatan Teknikal dan lain-lain lagi bagi meningkatkan tahap kompetensi dan pemahaman setiap jurutera. Pendaftaran bagi menjadi ahli IEM juga boleh dibuat secara online.

Laluan untuk menjadi seorang Jurutera Profesional

Menjadi Seorang Jurutera Profesional
Langkah Keempat inilah yang ditunggu-tunggu.
1. Apabila seorang graduan / jurutera menamatkan pengajian dalam ijazah kejuruteraan dengan kelayakan yang diiktiraf, jurutera tersebut perlulah mendaftar dengan BEM sebagai Jurutera Siswazah.
2. Jurutera Siswazah boleh mula untuk mendapatkan latihan dan pengalaman  (diselia oleh jurutera profesional) sekurang-kurangnya 3 tahun sebelum dia boleh cuba memohon untuk menduduki Temuduga Profesional dan peperiksaan untuk melayakkannya menjadi Jurutera Profesional dengan BEM dan layak menggunakan gelaran Ir.
3. Permohonan untuk menjadi Jurutera Profesional boleh dibuat samada kepada BEM ataupun IEM. Walaubagaimanapun, kesemua proses temuduga, peperiksaan dan laporan kini telah diambil alih dan diuruskan sepenuhnya oleh IEM dan hanya dipantau oleh BEM.
4. Proses permohonan dan maklumat lanjut untuk memohon sebagai Jurutera Profesional boleh didapati di laman web BEM dan IEM.

Contoh sijil bagi individu yang telah layak digelar sebagai Jurutera Profesional (Ir.)

Frequently asked questions - Saya telah menjadi Jurutera Profesional. Apa lagi yang boleh dibuat?

Langkah Kelima adalah satu langkah mengembangkan kerjaya dan 'nilai' kita dalam sumbangan aktiviti sosial, persatuan dan masyarakat. Menjadi Jurutera Profesional jangan dilihat sebagai penamat tetapi ia adalah permulaan kepada gerak kerja yang lebih berat dengan memikul tanggungjawab, etika dan tingkah laku profesional. Ini adalah profesion yang tiada had batasan. Kita boleh meletakkan teori ke dalam amalan kerja  dan kita boleh mencipta dan membuat inovasi.
Pekeliling yang telah dikeluarkan oleh BEM adalah mengenai Pembangunan Profesional Berterusan (CPD) bagi meningkatkan lagi profesionalisme di kalangan jurutera pada tahun 2006. Dasar ini bertujuan untuk memperbaiki dan memperluaskan pengetahuan dan kemahiran jurutera dalam melaksanakan tugas mereka selaras dengan amalan semasa dan peraturan-peraturan. IEM telah dilantik sebagai Badan Bertauliah untuk melaksanakan Program CPD mengikut dasar dan garis panduan BEM pada Februari 2006.

Maka, adalah wajar dan menguntungkan sekiranya kita juga mendaftarkan diri dengan IEM bagi membantu mengumpul mata CPD.
Contoh sijil bagi individu yang telah layak menjadi Ahli Korporat IEM (M.IEM) (P.Eng)
Terdapat banyak lagi Persatuan / Badan Profesional di luar sana yang boleh kita sertai bagi meluaskan lagi rangkaian kenalan dan kerjaya kita. Buat yang terbaik dan cuba yang terbaik. Selamat Berjaya....




 Kesimpulan
Tak perlu fikir panjang, sekiranya layak, teruslah daftar secara online sebagai Jurutera Siswazah. Tidak rugi apa-apa malah memberi 'nilai' kepada diri kita kerana telah berdaftar dengan Badan Profesional dan boleh diletakkan di dalam Resume.

P/S: sambungan artikel >>  2.9 Bagaimana Menjadi Seorang Jurutera Profesional 2.0

120 comments:

  1. harap dgn info yg berguna ini..dpt memberi penerangan yg jelas ttg kepentingan berdaftar dgn BEM ini...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam..tumpng tny..kalau nk register bem online, kne isi no ic lama.. tp sy xde ic lme.. mcm mne nk register?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila rujuk link berikut:-
      http://www.bem.org.my/mybem/index.html

      Delete
  4. saya nak abang buat review pasal, beza sijil kemahiran dan diploma. diploma lebih kepada teori dan kemahiran lebih praktical.So mana pendapat abng lebih penting?

    ReplyDelete
  5. Dulu tuan sekolah sbp mane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh rujuk link berikut:-
      http://szslog.blogspot.com/2011/04/fastaqim-kama-umirta.html

      Delete
  6. Salam tuan, saya baru sahaja daftar di BEM sebagai graduate engineer, kalo nak daftar IEM perlu ada proposer, kalo xda propeser ada cara lain ke nak daftar dgn IEM?
    Terima kasih..
    Ps : saya bidang mekanikal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah kerana telah berdaftar di BEM. Semua graduan engineering yang ingin mempraktiskan bidang kejuruteraan perlu berdaftar dengan BEM mengikut Akta Pendaftaran Kejuruteraan 1967.
      Bagi pendaftaran dengan IEM, ianya tidak wajib tetapi IEM adalah platform yang sangat sesuai bagi seseorang Jurutera untuk mendapatkan maklumat terkini kejuruteraan di Malaysia dan meluaskan kenalan. Pendaftaran kini boleh dibuat secara ONLINE di link berikut:-
      http://www.myiem.org.my/content/application-62.aspx

      Setiap pendaftaran perlu ada proposer (member IEM) yang mengesyorkan tuan sebagai ahli baru. Ianya syarat wajib dan tiada cara lain. Seeloknya member IEM tersebut telah mengenali tuan bagi memudahkan urusan pengesyoran. Antara yang biasa dilakukan oleh graduate engineer yang lain adalah:-
      1. Mencari lecturer di IPTA/IPTS masing-masing atau
      2. Rakan-rakan senior yang telah menjadi member IEM atau
      3. Majikan di tempat kerja yang telah menjadi member IEM.

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Assalam, saya nak tanya apa tujuan engineer yg bertitle IR. / Ts. ye? sebabnya ada certain company x pandang Lansung title IR.

    ReplyDelete
  9. Di bawah REGISTRATION OF ENGINEERS ACT 1967, mana-mana individu yang menjalani praktis kejuruteraan perlu berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia (BEM); sekurang-kurangnya sebagai Jurutera Siswazah.

    Berdasarkan REGISTRATION OF ENGINEERS (AMENDMENT) ACT 2015 individu yang memegang status Jurutera Profesional (Ir) layak untuk:-
    1. Mengambil pekerjaan yang memerlukan beliau untuk menjalankan atau melaksanakan perkhidmatan kejuruteraan profesional.
    2. Berhak untuk menggambarkan dirinya atau mengemukakan dirinya di bawah apa-apa nama, gaya atau tajuk - yang mengandungi perkataan " Jurutera Profesional" atau
    menggunakan singkatan sebelum nama atau singkatan selepas namanya atau dalam apa-apa cara dalam persatuan dengan namanya " Ir." / " P.Eng".
    3. Menggunakan atau mempamerkan apa-apa tanda, papan, kad atau reka bentuk lain yang menggambarkan atau membayangkan bahawa dia adalah seorang Jurutera Profesional.
    4. Menggunakan cop sebagaimana yang ditentukan oleh Lembaga.

    Pandangan saya, syarikat yang tidak memerlukan / pandang langsung title (Ir) adalah kerana keperluan urusan syarikat tidak memerlukan pengesahan/cop Jurutera Profesional. Kebiasaannya hanya syarikat Konsultan di dalam industri pembinaan yang mementingkan title Ir / P.Eng.

    Individu yang masih juga ingin menjadi Jurutera Profesional dengan title Ir/PEng di dalam industri yang tidak memerlukan penggunaan pengiktirafan ini adalah lebih kepada pencapaian diri sendiri.

    ReplyDelete
  10. Salam en..saya ada kawan dia beritahu yang dia bekerja sebagai engineer,,setahu saya dia hanya ada sijil sahaja dari politeknik..di habis bljr sijil pada tahun 2011..untuk menjadi engineer tempoh stdy berapa tahun ye termasuk dengan diploma..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam Nani Aiman,

      Untuk menjadi seorang Jurutera, seseorang perlu mempunyai Ijazah Sarjana Muda dalam bidang kejuruteraan dan berdaftar sebagai Jurutera Siswazah dengan BEM sebelum menjadi Jurutera Profesional.

      Di Malaysia, Ijazah Sarjana Muda tersebut perlu diakreditasi oleh MQA, BEM, IEM dan JPA sebelum boleh diiktiraf. Tempoh pembelajaran bagi Ijazah Kejuruteraan yang biasanya diiktiraf adalah selama 5 tahun disertai dengan penulisan tesis.

      Delete
    2. assalamualaikum macam mana nak daftar bem tu boleh tolong saya tak

      Delete
  11. Assalamuallaikum tn.. boleh atau tidak sekiranya memiliki ijazah dalam kejuruteraan mekanikal tapi ingin mengambil Ir. dalam kejuruteraan awam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. jawapan yang mudah ialah tidak boleh kerana kita telah mendaftar di BEM di bawah DISIPLIN Mekanikal dan menjalankan kerja-kerja mekanikal dalam tempoh 3 tahun.

      Jawapan satu lagi ialah boleh sekiranya kita mempunyai satu lagi ijazah dalam kejuruteraan awam dan mendaftar di BEM di bawah DISIPLIN sivil dan struktur dan menjalankan kerja-kerja awam dalam tempoh 3 tahun.

      Delete
  12. Salam tuan,saya sudah 2 tahun register graduate engineer..yang 3 tahun practice engineering diselia oleh P.E tu sy kurg faham..adakah kene cr P.E dr bidang yg same?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas pertanyaan. Bagi tempoh 3 tahun, setiap graduate engineer perlu mendapatkan pengalaman praktikal. Sekurang-kurangnya 1 tahun pengalaman praktikal kejuruteraan perlu diselia oleh P.E di bawah bidang yang sama. Walaubagaimanapun, bergantung kepada kes situasi dan bagi bidang-bidang yang tidak banyak di 'pasaran' seperti Oil & Gas, permohonan borang boleh dihantar kepada BEM untuk pertimbangan dan kelulusan.

      Bermula 31 Julai 2015 juga, Akta Pendaftaran Kejuruteraan 1967 telah melalui beberapa pindaan dan menjadikan struktur untuk mendapatkan P.E pada tahap yang lebih tinggi.

      Delete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. salam, sy berjaya mendaftar as GE, tp currently sy bkerja as excutive QA di industri airline di mana degree sy mekanikal aeronautic. so layak kah sy untuk jdi professional engineer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Tahniah diucapkan kerana telah berdaftar dengan BEM. Jawapan yang ringkas dan mudah adalah masih ada peluang untuk jadi professional engineer dengan memenuhi beberapa syarat seperti berikut:-
      1. Membuat buku log dengan panduan daripada professional engineer (P.E)
      2. Memerlukan sekurang-kurangnya 3 tahun sebelum membuat permohonan menjadi P.E.
      3. Menduduki kursus-kursus mandatori untuk menjadi P.E.

      Semua maklumat dan panduan tersebut boleh didapati terus daripada laman web BEM.

      Delete
  15. Salam SZS, saya baru sahaja membuat permohonan GE kepada BEM. Tetapi saya belum mendapat kelulusan daripada BEM atas permohonan saya. Terdapat dua soalan yang saya ingin ajukan;

    1. Bolehkan saya mendaftar sebagai Grad.IEM di portal IEM sebelum mendapat kelulusan GE BEM?
    2. Adakah user ID BEM sama dengan no pendataran BEM?

    Sekian, TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah atas usaha yang telah dilakukan.
      1. Boleh.
      2. Kebiasaannya sama

      Delete
  16. Salam tuan. Saya nak tanya. Kalau kita dah bekerja 4 tahun dekat syarikat swasta sebagai engineer, lepas tu baru nk mohon BEM ni, macam mana dengan experinced yg 4 thn ni? Adakah tidak boleh dikira? Ada tak cara apa2 supaya pengalaman ni dikira? Terima ksh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.

      Semua graduan perlu berdaftar sebagai GE untuk mempraktiskan amalan kejuruteraan dalam bidang berkaitan.

      Permohonan sebagai GE kebiasaannya akan diterima. Walaubagaimanapun, pengalaman kerja hanya akan dikira bermula dari tarikh kita diterima berdaftar sebagai GE.

      Harap maklum.

      Delete
  17. saya nak bertanya ..Bagaimana sekiranya pelajar yang melanjutkan pelaran dlm bidang ebgineering di German?bagaimana mereka boleh practise di MAlaysia ?sbb tidak tersenarai di BEM?apakah procedur sekiranya mereka ingin practise di Malaysia atau boleh sahaja berdaftar under BEM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya anda telah melanjutkan pelajaran ke luar negara dalam bidang kejuruteraan, semakan boleh di buat di laman web feani.org bagi membantu melihat akreditasi kursus berkenaan.>>
      http://www.feani.org/site/index.php?id=138&no_cache=1

      Untuk makluman, bukan semua kursus kejuruteraan yang telah diambil dan melepasi akreditasi akan dipaparkan di laman web BEM.

      Oleh yang demikian, bagi mana-mana graduan kejuruteraan, adalah disarankan menghantar permohonan GE untuk kelulusan BEM. Semakan dan kelulusan akan dibuat oleh jawatankuasa yang bersidang. Sebarang keputusan LULUS atau GAGAL akan dimaklumkan dan pemohon boleh menyemak dengan BEM apakah alasan permohonan tuan digagalkan.

      Delete
  18. Assalam. Nk tanya kenapa Engineering technology xboleh daftar di BEM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.

      REGISTRATION OF ENGINEERS ACT 1967
      REGISTRATION OF ENGINEERS REGULATIONS 1990
      Registration of Engineers (Amendment) Act 2015

      Pindaan akta pendaftaran kejuruteraan 1967 pada tahun 2015 telah membolehkan semua graduan Teknologi Kejuruteraan (Engineering Technology) kini berdaftar di bawah BEM (selagi tiada badan kawal selia yg lain).

      Maklumat lanjut boleh diperolehi di sini>>
      http://www.bem.org.my/v3/pdf/REA2015/EngTechnotes.pdf

      Pendaftaran sebagai ET boleh dibuat dengan memuat turun dokumen FORM A2 dan dihantar ke BEM>>
      http://www.bem.org.my/v3/pdf/REA2015/EngTech.pdf

      Harap membantu.

      Terima Kasih

      Delete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. Salam SZS

    Sy azhar, pemegang diploma maritime technology engineering dan juga pemegang COC wke unlimited.
    Soalan saya, layakkah saya untuk daftar BEM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. syabas dan tahniah saya ucapkan kepada tuan kerana mempunyai COC wke unlimited. untuk berdaftar sebagai Graduate Engineer/Engineering Technologist, tuan perlu mempunyai sekurang-kurangnya Ijazah kejuruteraan/kejuruteraan teknologi.

      dengan kelayakan tuan, tuan layak berdaftar dengan BEM sebagai Inspector of Works sekiranya tuan berminat bertugas di tapak pembinaan. sekiranya bidang tugas tuan tidak melibatkan kerja-kerja di tapak pembinaan, tuan tidak perlu berdaftar dengan BEM. memandangkan tuan telah mempunyai COC wke unlimited, saya menjangkakan tuan akan lebih banyak berada di laut daripada di darat.

      walaubagaimanapun, dalam tempoh tuan bertugas, saya mencadangkan agar tuan dapat menyambung pengajian ke peringkat ijazah dalam bidang kejuruteraan sekiranya masih berminat berdaftar dengan BEM sebagai jurutera siswazah.

      Semoga sukses dalam kerjaya.

      Delete
  21. salam... saya bekerja sebagai engineer disebuah syarikat dan telah bekerja selama 6 bulan serta telah mendaftar sebagai graduate engineer di BEM... saya kurang faham tentang pengalaman praktikal dibawah selian P.E. selama 3 tahun...adakah saya perlu cari syarikat yang menyediakan praktikal dengan diselia oleh P.E??? macam mana caranya untk saya mendapatkan pengalaman praktikal yg diselia oleh P.E sedangkan syarikat tempat sy bekerja sekarang tiada Ir.engineer @ P.E ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Intan Farah
      Apakah backgorund ijazah puan?

      1. Adakah saya perlu cari syarikat yang menyediakan praktikal dengan diselia oleh P.E?
      Tidak semestinya. Alternatif adalah puan boleh menjalani program mentor di bawah seorang P.E di bawah disiplin yg sama. Program mentor ini akan menggunakan log book

      2. Macam mana caranya untk saya mendapatkan pengalaman praktikal yg diselia oleh P.E sedangkan syarikat tempat sy bekerja sekarang tiada Ir.engineer @ P.E ?
      Antara alternatif adalah mencari kenalan P.E (sekiranya ada) yang sudi menjadi penyelia puan untuk dimasukkan ke dalam log book. Kalau boleh saya cadangkan puan berdaftar dengan IEM sebagai Graduate Member. IEM sebagai komuniti jurutera-jurutera ada menyediakan khidmat nasihat dan boleh membantu mencari P.E yang 'available' untuk menjadi penyelia puan.
      Antara kelebihan menyertai IEM adalah seperti berikut:-
      1.Establish networking group amongst engineers.
      2.Attend Technical Talks, Seminars or Courses and Technical Visits.
      3.Attend Professional Development Program (PDP).
      4.Route to Professional Engineers.
      5.Attend Continuing Professional Development (CPD)

      Banyak maklumat dan kursus-kursus disediakan bagi meningkatkan kompetensi sebagai jurutera disediakan di IEM.

      Delete
  22. Salam.. sy pelajar lepasan spm tahun 2016 .. sy nak tanya kalau sy memilih untuk sambung belajar dlm bidang ini dan memilih politeknik sebagai tempat pengajian .. adakah lepas sy mendapat sijil dari politeknik sy boleh daftar dgn BEM atau sy kene sambung belajar lagi ? Dan mcm mana saya nak mendapatkan title Ir tersebut.. maaf banyak tanya cuma nak kepastian dan menambah pengetahuan. Terima kasih tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Untuk peringkat politeknik, saya mencadangkan mengambil subjek kejuruteraan agar layak mendapat pengiktirafan peringkat sijil diploma dalam bidang kejuruteraan. Untuk berdaftar dengan BEM dan mendapat title 'Ir', tuan perlu sambung belajar bagi mendapat ijazah sarjana muda dalam bidang kejuruteraan.

      Sebagai tambahan, sijil diploma dalam bidang kejuruteraan kini telah pun boleh berdaftar di bawah BEM untuk permohonan sebagai "Inspector of Works" (hanya untuk mereka yang bekerja dalam bidang pembinaan) dengan mendapatkan Borang A3 dan menghantar permohonan tersebut ke BEM. Borang boleh didapati di link berikut>>
      http://www.bem.org.my/v3/downloads.html

      Delete
  23. Hi szs , saya nk tanya saya baru fresh graduate certificate engineering technology dekat IKM boleh ke saya daftar untuk BEM ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Ridzwa Nieza.
      Untuk berdaftar dengan BEM memerlukan sekurang-kurangnya Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Kejuruteraan ataupun Kejuruteraan Teknologi

      Delete
  24. Sys.. kalau Dip Civil Engineering --> Bsc Construction Mgt -- > M.Eng (Civil) apa je boleh daftar BEM/IEM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. BEM - -> Bsc Construction Mgt (SUBJECT FOR APPROVAL BY BOARD MEMBER) + M.Eng (Civil)

      IEM - -> Bsc Construction Mgt / M.Eng (Civil) sebagai Graduate Member
      - -> Dip Civil Engineering sebagai Associate Member

      Untuk makluman, berikut adalah jenis-jenis keahlian di dalam IEM:-
      1. Student Member – open to all engineering students.
      2. Graduate Member – open to all practicing engineers “registered with BEM”.
      3. Corporate / Fellow Member – upgrading for experience engineers leading to Professional Engineer status.
      4. Associate Member – recognised diploma in engineering from a polytechnic/college or has obtained equivalent qualification.
      5. Incorporated Member – unrecognised engineering degree.(Not on The Institution’s Accredited List)
      6.Honorary Member – distinguish person who contributed to engineering profession.

      Delete
    2. assalamualaikum tuan. Saya dalam kategori yg sama dgn kelulusan hampir sama dgn tuan. saya juga telah menambah M.Eng (Civil), bagaimanakah status adakah pihak BEM memberi kelulusan permohonan tersebut.

      Delete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. salam..nk bertanya. if dh dpt title Ir tu, boleh ka bukak firm engineering. means kerja sendiri lah dlm engineering.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Maaf lambat reply. Untuk makluman tuan, berdasarkan Akta yang terbaru, title Ir kini boleh saya katakan terbahagi kepada dua.
      1. Professional Engineer (Ir)
      2. Professional Engineer with Practicing Certificate (Ir)
      Untuk membuka firm engineering sendiri, tuan perlukan Professional Engineer with Practicing Certificate (Ir).

      Walaubagaimanapun, firma engineering yang terlibat bagi perkara di atas adalah lebih kepada yang melibatkan industri pembinaan. Bagi industri lain seperti Oil & Gas, Chemical Engineering, Manufacturing, Automotif dan lain-lain tidak memerlukan syarat seperti perkara di atas.

      Delete
  27. Saya nk tanya..saya nk dpt cop pegesahan pada sijil utk register graduate BEM,tp kawan saya ada ir dr IEM bukan BEM..adakah ia sama...dan boleh tak dia mberi pgesahan pada sijil 2 sya.terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ir adalah gelaran untuk Jurutera Profesional yang berdaftar dengan BEM. Hanya mereka yang berdaftar dengan BEM dan lulus dalam ujian dan temuduga akan dapat kelulusan permohonan untuk berdaftar sebagai Jurutera Profesional. Jadinya, Ir adalah dariapda BEM, bukan daripada IEM. Walaubagaimanapun, tuan boleh semak pendaftaran kawan tuan di http://www.bem.org.my/v3/index.html. Sila rujuk Professional Engineer Search.

      Sekiranya tuan dan kawan tuan adalah dari bidang pengajian yang sama, pengesahan boleh dilakukan. Contohnya, tuan mempunyai ijazah sarjana muda dalam Electrical Engineering, pengesahan dan cadangan boleh dibuat oleh orang yg mempunyai bidang Electrical Engineering juga.

      Delete
  28. Salam tuan,

    saya telah menamatkan pengajian saya pada dec 2016, sedang bekerja sebagai mechanical designer dan ingin register BEM.. saya ada beberapa soalan.

    1) untuk apply perlu ads scroll ijazah, tapi saya hanya ada transcript, sebab belum konvo, boleh ke kalau hanya guna transcript dan surat pengesahan belajar?
    2) untuk apply perlukan cop pengesahan atau surat daripada Profesional engineer etc? atau hanya lengkapkan form serta sijil2, transcript beserta wang untuk proses?
    3) individu yang menyelia GE tu perlu cari sendiri ataupun akan direcommended by BEM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Perlu scroll dan transkrip
      2. Dokumen perlu cop pengesahan daripada Jurutera Profesional
      3. Kedua-duanya pun boleh dengan syarat dia adalah Jurutera Profesional dengan disiplin yang sama

      Delete
  29. Salam tuan,

    1) Saya seorang graduan diploma in electrical (power) engineering dan bachelor technology (hons.) In electrocis (part time study mode). Adakah perlu untuk saya menyambung pelajaran di peringkat master untuk layak mendaftar dengan BEM?
    2) Apakah pengkhususan yang layak untuk saya? Elektrik atau elektronik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.
      1) Tuan blh berdaftar dengan BEM sebagai Engineering Technologist berdasarkan ijazah sarjana muda tuan. Berikut adalah langkah-langkah pendaftaran BEM sebagai Engineering Technologist:-
      i. isi borang A2 secara manual
      ii. hantar borang beserta lampiran SIJIL DIPLOMA, SIJIL IJAZAH SARJANA MUDA & TRANSKRIP, KAD PENGENALAN yang disahkan oleh JURUTERA PROFESIONAL berdaftar dengan BEM
      iii. Buat bayaran sebanyak RM50 secara money order/bank draft/postal order dan dikemukakan sebagai penghantaran dokumen

      2)Berdasarkan maklumat tuan, pengkhususan yang layak adalah Engineering Technologist dalam elektronik. Walaubagaimanapun, tidak perlu risau, jawatankuasa bersidang akan meneliti sijil dan transkrip tuan bagi menentukan bidang yang bersesuaian sekiranya calon tersilap isi.

      Selamat memohon.

      Delete
  30. Salam tuan.adakah bachelor technology juga termasok dalam bidang kejuruteraan dan layak untuk mendaftar dalam BEM

    ReplyDelete
  31. Maaf tuan.bachelor tech in construction management

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan.boleh bagi respon utk soalan ini?

      Delete
    2. Berdasarkan sijil tuan, berkemungkinan besar tuan boleh mohon untuk berdaftar sebagai Engineering Technologist(ET). ET baru didaftarkan di bawah Seksyen 10 (C) Akta Pendaftaran Jurutera 1967 (Rev 2015). Sebarang permohonan boleh dibuat secara manual dan dihntr ke BEM.

      Delete
    3. sebarang rujukan boleh dilakukan menerusi laman www.bem.org.my atau boleh rujuk link berikut:-
      http://www.bem.org.my/web/guest/engineering-technologist-guidelines

      Delete
  32. Assalamualaikum.. Adakah pendaftaran di BEM atau IEM memerlukan yuran atau cos yang tinggi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. kedua-dua BEM dan IEM ada mengenakan bayaran tahunan untuk renewal membership. boleh rujuk pada link berkaitan.

      BEM - rm 400 for PE
      IEM - http://www.myiem.org.my/content/fees_annual_subscriptions-61.aspx

      Delete
  33. Adakah graduan dari engineering technology boleh menjadi seorang engineer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di bawah Registration of Engineers Act 1967 (Revised 2015), tuan perlu berdaftar dengan BEM sebagai ENGINEERING TECHNOLOGIST.

      Delete
  34. Assalamualaikum tuan . Saya lepasan diploma in manufacturing engineering (technology & process) . Bagaimana proses menjadi jurutera dalam bidang pembuatan selepas tamat ijazah sarjana muda ? Adakah saya perlu mengambil kos manufacturing bagi program ijazah sarjana muda ? Mohon pencerahan daripada tuan . Terima kasih .

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. proses awalan untuk menjadi jurutera adalah mengambil ijazah sarjana muda dalam bidang kejuruteraan di mana-mana universiti. tidak tertakluk kepada manufacturing sahaja...boleh jadi apa jua bidang selagi ianya adalah bidang kejuruteraan.
      Oleh itu, perlu rujuk kepada universiti berkenaan untuk mendaftarkan diri dalam bidang sarjana muda kejuruteraan.

      Delete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. salam,
    saya telah mendaftar sebagai graduate engineer dengan BEM dan tersenarai dalam BEM Register Directory under Graduate Engineer (last date yang saya check 06/07/2017). Saya mendaftar pada July 2014. Cuma baru hari ni (22/11/2017) saya check nama saya tiada dalam senarai. Adakah task yang saya telah abaikan (tidak tahu) sehinggakan nama saya tiada dalam rekod? Dan bagaimana untuk kekalkan nama dalam list Graduate Engineer sebelum langkah seterusnya?
    TQ.

    NIR,
    neer_butterfly@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. sekiranya telah tersenarai dan lulus sebagai graduate engineer(GE), puan sepatutnya akan mendapat sijil/no sebagai GE. sebarang persoalan berkaitan 'database' yang telah hilang boleh terus hubungi BEM di talian berikut:-
      +603-2691 2090 (BEM)
      "dan ajukan pertanyaan berkenaan pendaftaran Graduate Engineer"

      sekiranya tiada dalam sistem..pendaftaran GE kini boleh dilakukan secara atas talian di laman berikut:-
      https://engineer.org.my/mybem/public/

      Delete
  37. Assalamualaikum dan salam sejahtera

    saya ingin bertanya, kenalan saya ada menghadiri seminar Route to be a professional Engineer dan beliau ada menyatakan kepada saya bahawa saya layak untuk memohon title ir walaupun saya masih memegang jawatan penolong jurutera ja29 tetapi dengan syarat dah mendaftar sebagai graduate engineer dengan BEM. dalam masa yang sama saya juga ada bertanya kepada kenalan yang lain dan jawapan mereka adalah berbeza kerana syarat untuk memohon ir adalah mempunyai pengalaman kerja dalam jawatan jurutera j41 selama 3 tahun minimum...

    mohon penjelasan... Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.
      saya ada 2 jawapan untuk soalan ini kerana ianya bergantung kepada situasi setiap individu.

      SYARAT UNTUK MENJADI PROFESSIONAL ENGINEER (P.E):-
      -mana-mana individu yang berdaftar dengan BEM sebagai graduate engineer.
      -berpengalaman kerja dalam pembangunan profesional jurutera
      -penerangan lebih lanjut blh rujuk http://szslog.blogspot.com/2016/11/29-bagaimana-menjadi-seorang-jurutera.html

      Berdasarkan syarat di atas, tuan layak dipertimbangkan untuk memohon PE kerana syarat menjadi PE tidak berdasarkan pangkat/jawatan samada sebagai Pensyarah / Pengarah / Penolong Pengarah dll. Tuan juga dpt membuktikan mempunyai pengalaman kerja secara profesional dalam tempoh minimum 3 tahun.

      walaubagaimanapun...
      Dalam kes tuan, membuktikan pengalaman kerja dalam kepakaran pengurusan dan teknikal sebagai penolong jurutera akan mempunyai sedikit disadvantage kerana kerja hakiki tuan sendiri yang telah menghadkan resume tuan. Jawatan tersebut secara tidak langsung akan menunjukkan bahawa tuan tidak mempunyai 'kuasa' dalam pengurusan teknikal kerana bidang tugasannya telah tertulis begitu.

      Adalah dicadangkan:-
      1.tuan dapat berdaftar sebagai graduate engineer
      2.Perlu pengalaman kerja 3 tahun selepas pendaftaran
      3.Mohon kerja sebagai jurutera/pensyarah/penyelidik
      4.Hntr permohonan PE

      Delete
  38. as salam... saya hanya ada sijil dan diploma dlm mekanikal engineering.
    soalan saya..
    1) boleh ke tidak saya jadi member dalam IEM?
    2) bagaimana saya mahu mendaftar sebagai IOW(inspector of work) di BEM.
    Di harap tuan dapat membantu menjawap persoalan say ini... terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diploma mekanikal dari politeknik..

      Delete
    2. Wslm. Seeloknya berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia sekiranya telah ada minimum ijazah sarjana muda atau diploma dlm bidang kejuruteraan.
      1.Boleh berdaftar dengan IEM sebagai Associate Member dengan menggunakan diploma.
      2.Kelayakan menjadi IOW di bawah BEM:
      •Pemegang Sijil - minimum 3 thn pengalaman
      •Pemegang Diploma - minimum 2 thn pengalamam
      •Degree holders - minimum 1 thn pengalaman
      Isi borang Form A3-1 Application Form for Inspector of Works dan hantar kepada Lembaga Jurutera Malaysia. Borang boleh didapati di laman web BEM.

      Delete
  39. Assalamualaikum,
    Sy lulusan mechanical eng major manufacturing dan sudah bekerja selama 8 tahun.
    Kalau sy mendaftar dgn BEM,adakah pengalaman sy masih diguna pakai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.
      1.Adakah telah berdaftar dgn BEM sebagai Jurutera Siswazah (GE)?
      2.Pengalaman kerja akan dikira dari tarikh berdaftar sebagai Jurutera Siswazah dengan BEM.
      3.Rayuan boleh dibuat beserta justifikasi dan bukti pengalaman berkerja dlm bidang kejuruteraan kepada BEM sekiranya baru hendak mendaftar sebagai GE.

      Delete
  40. Assalamualaikum,

    Saya sudah mendaftar sebagai Jurutera Siswazah (GE). Jika saya telah menjadi GE, adakah ini akan memudahkan pencarian kerja sebagai jurutera? Jika tidak, dimana saya boleh dapatkan konsultasi kerjaya? Adakah saya perlu rujuk BEM atau IEM?

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.
      1.Tahniah telah berdaftar dengan BEM sbg GE. Kesedaran berdaftar sebagai GE sebenarnya adalah WAJIB bagi merata yg berminat berkerja dlm bidang kejuruteraan dI Malaysia selaras dengan Akta Jurutera 1967.
      2.Pencarian kerja adalah satu perkara yg berlainan daripada pendaftaran dengan BEM.
      3.Pendaftaran ini tidak akan memudahkan pencarian kerja.
      4.Pendaftaran ini akan menunjukkan kepada majikan bahawa tuan adalah graduan kejuruteraan yang telah diterima secara sah oleh Lembaga Jurutera Malaysia dan layak menjalankan kerja profesional sebagai Jurutera di Malaysia.
      5.Rujukan mencari kerja adalah lebih sesuai menggunakan platform yg lain seperti jobstreet dan lain-lain.

      Delete
  41. Wlm.
    1.Tahniah atas pengalaman berkerja lebih 16 tahun. Satu pengalaman yg berharga.
    2.Berdaftar dengan mana-mana badan profesional tetap memerlukan sijil.
    3.Boleh berdaftar sekiranya mempunyai minimum ijazah sarjana muda sebagai jurutera atau diploma untuk Pemeriksa Tapak Projek.

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum

    Kami mencari 20 orang asnaf untuk mengeluarkan zakat perniagaan/ zakat pendapatan untuk tahun semasa 2018. Bagi yang memerlukan zakat kerana sedang berjuang di jalan Allah atau tidak cukup dana untuk berniaga, belajar boleh whatsapp kepada :

    013- 6989272 ( Afiq)
    017- 4846658 ( Nazreen)
    017- 5242446 ( Taufik)
    018- 2934999 ( Ikmal)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.

      Jemput tuan untuk hubungi Dr. Huzairi (Sahabat Insani) untuk maklumat lanjut seperti link di bawah ini.

      https://szslog.blogspot.com/2018/06/33-jemputan-infaq-khairat-pendidikan.html

      Delete
  43. Salam sy ingin bertanya layak ke sy atau blh ke sy mohon taraf ir jika sy tidak mmpunyaie ijazah kjuruteraan tetapi memiliki master projek mangemant..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap dapat beri maklumat spesifik seperti berikut:-
      Diploma - course apa yg diambil
      Degree - course apa yg diambil
      Master - course apa yg diambil

      agar dpt diberi penjelasan yang spesifik. terima kasih.

      Delete
  44. As’salam wbt sya nk tnya jika sya nk daftar dengan Engineering Council United Kingdom utk Engineering Technician adakah kelayakan tersebut diiktiraf di Malaysia mohon pencerahan sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk menjadi seorang Jurutera, seseorang perlu mempunyai Ijazah Sarjana Muda dalam bidang kejuruteraan dan berdaftar sebagai Jurutera Siswazah dengan BEM sebelum menjadi Jurutera Profesional.

      Di Malaysia, Ijazah Sarjana Muda tersebut perlu diakreditasi oleh MQA, BEM, IEM dan JPA sebelum boleh diiktiraf. Tempoh pembelajaran bagi Ijazah Kejuruteraan yang biasanya diiktiraf adalah selama 5 tahun disertai dengan penulisan tesis.

      Sekiranya anda telah melanjutkan pelajaran ke luar negara dalam bidang kejuruteraan, semakan boleh di buat di laman web feani.org bagi membantu melihat akreditasi kursus berkenaan.>>
      http://www.feani.org/site/index.php?id=138&no_cache=1

      Untuk makluman, bukan semua kursus kejuruteraan yang telah diambil dan melepasi akreditasi akan dipaparkan di laman web BEM.

      Oleh yang demikian, bagi mana-mana graduan kejuruteraan, adalah disarankan menghantar permohonan GE untuk kelulusan BEM. Semakan dan kelulusan akan dibuat oleh jawatankuasa yang bersidang. Sebarang keputusan LULUS atau GAGAL akan dimaklumkan dan pemohon boleh menyemak dengan BEM apakah alasan permohonan tuan digagalkan.

      Delete
  45. Salam engineering technologist ni boleh ke dpt Ir or equivalent to Ir?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.
      Engineering Technologist boleh berdaftar di bawah BEM. Akan tetapi permohonan sebagai Jurutera Profesional adalah untuk mereka yang berdaftar sebagai Jurutera Siswazah.
      Walaubagaimanapun menerusi MBOT (Lembaga Teknologis Malaysia), tuan mempunyai peluang untuk mendapat pengiktirafan sebagai Ts/P.Tech apabila mencukupi syarat-syarat permohonan yang telah ditetapkan. Untuk maklumat lanjut boleh rujuk ke laman sesawang mereka di http://www.mbot.org.my/

      Delete
    2. Salam tuan Ir,
      Saya ada Bachelor Engineering Technology, in electronics.
      Apakah prospek engineering technologist (Ts) ini dalam kerjaya di Malaysia?

      Terima kasih

      Delete
  46. Jika orang yang menjadi penyelia kita bukan dari Malaysia, tetapi ada Ir dari Indonesia boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara syarat sebagai penyelia adalah Jurutera Profesional berdaftar dengan BEM dan mempunyai bidang yang sama dengan tuan.
      Penyelia yang telah berdaftar sebagai Jurutera Profesional di negara masing-masing harus melalui satu lagi proses permohonan bagi melayakkan mereka mempraktikkan profesinalism mereka di negara lain seperti ACPE dll.
      Walaubagaimanapun, tertakluk kepada budi bicara BEM sekiranya mempunyai dokumen yang kukuh sebagai sokongan. Adalah disarankan untuk tuan mencari penyelia dari negara yang sama bagi mendapatkan kelayakan profesional.

      Delete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. Bolehkan Pegawai Latihan Vokasional Gerd DV41 ke atas lulusan Ijazah Kejuruteraan untuk memohon menjadi Jurutera profesional? Kerana tugas PLV ini adalah lebih kepada mengajar sahaja di Instut Latihan Perindustian bawah Jabatan Sumber manusia seluruh negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh.
      1.Pastikan berdaftar sebagai Jurutera Siswazah.
      2.Persiapkan diri dlm tempoh 3 tahun dengan memenuhi syarat2 utk permohonan PE.

      Delete
  49. Bolehkah sekiranya semasa tempoh pengajian dalam bidang phd seseorang itu mahu memohon menjadi jurutera professional? Sekiranya boleh, bagaimana cara sesuai untuk proses ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Caranya seperti berikut:-
      1.Telah Berdaftar sebagai Jurutera Siswazah dengan BEM
      2.Telah menjalani sekurang2nya 3 tahun latihan industri kejuruteraan di bawah pengawasan Jurutera Profesional
      3.Membuat permohonan PE kepada BEM

      Delete
  50. Assalamualaikum tuan...
    Bagi jawatan software engineer dan memiliki ijazah IT, Adakah layak untuk mohon GE seterus PE?

    Sekian, terima kasih tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.
      1.Kelayakan untuk berdaftar sebagai GE adalah mempunyai ijazah kejuruteraan drp mana2 universiti.
      Sekiranya tuan mempunyai ijazah kejuruteraan dlm mana2 bidang, permohonan boleh dibuat secara atas talian di laman web BEM.

      Delete
  51. Saya memiliki ijazah mekanikal tetapi bekerja dalam bidang signalling & train control system dimana tidak melibatkan mekanikal sngt. Kalau ada pun hanya sedikit saja mekanikal. Skop kerja skrg ni melibat kan electronic & communications untuk train control system..adakah boleh saya buat PE jika bekerja bukan dalam bidang mekanikal? Jika tak boleh adakah saya perlu sambung master dalam bidang electronics atau Communications engineering? Mohon pencerahan supaya saya dpt buat PE sbb saya syg bidang saya kerja skrg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peluang untuk buat PE masih ada kerana memiliki ijazah dalam bidang kejuruteraan. Beberapa penyelarasan perlu dibuat sekiranya ingin mendapatkan PE.
      1. Pastikan berdaftar sebagai GE dalam BEM. Kebiasaannya Ijazah mekanikal akan melayakkan tuan menjadi GE dalam bidang MEKANIKAL.
      2. Oleh itu, tuan perlu dapatkan pengalaman dalam sebarang bidang kejuruteraan mekanikal selama 3 tahun. Sekiranya terdapat kekangan kerana bidang kerja berlainan, tuan boleh mencari seorang mentor PE dalam bidang MEKANIKAL untuk membantu tuan mendapatkan pengalaman dalam bidang mekanikal melalui penggunaan buku log. Pengalaman boleh diperolehi melalui latihan dan menghadiri kursus berkaitan MEKANIKAL. WALAUBAGAIMANAPUN, pengalaman bekerja sekarang masih boleh dikira semasa mengisi borang PE.
      3. Saya kurang pasti samada ijazah mekanikal dpt sambung master dlm bidang elektronik.
      4. Cadangan saya, sekiranya tuan telah berdafatar sebagai GE, mempunyai pengalaman kerja dalam bidang kejuruteraan melebihi 5 tahun, tuan boleh cuba mengisi borang utk memohon sebagai PE (disokong oleh 2 orang PE dlm bidang MEKANIKAL). Maklumat lengkap yang disertakan berdasarkan syarat-syarat di dalam borang tersebut akan dinilai oleh Mesyuarat Lembaga BEM bagi menentukan kelayakan tuan mengharungi proses penilaian PE yg seterusnya.

      Delete
  52. aSSALAMUALAIKUM TUAN,
    sAYA INGIN BERTANYA, JIKA SAYA MEMPUNYAI IJAZAH DALAM ENGINEERING MECHANICAL MANUFACTURING (SUPPLY CHAIN), BOLEHKAH SAYA MENDAPAT TITLE IR DIMASA HADAPAN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Berdasarkan nama ijazah yang dikemukakan, saya harus katakan boleh. Untuk mendapat jawapan yang jitu, tuan dan rakan-rakan disarankan terus berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia (BEM) sebagai Jurutera Siswazah (boleh dibuat secara online di laman web BEM). Jika diterima secara rasmi sebagai Jurutera Siswazah, maka tuan selesai melalui Langkah Pertama!

      Delete
  53. Hello Bro, Saya memiliki degee dalam computer science dan sekarang saya sedang menyambung Master inengineerin. Boleh tak saya mohon IR selepas saya tamatan Masters saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello,
      Boleh, BEM mencadangkan agar Siswazah untuk menyerahkan beberapa dokumen untuk penilaian BEM sebelum mengambil program Sarjana agar BEM dapat menasihati graduan berkenaan mata pelajaran yang akan diambil dan jumlah jam kreditnya. Walaubagaimanapun, sekiranya telah diambil, tidak perlu gusar kerana tuan masih boleh menghantar permohonan kepada BEM dengan mengemukakan dokumen berikut untuk pengesahan.

      1. Ijazah Sarjana
      2. Transkrip rasmi
      3. Butiran mengenai Sarjana Kejuruteraan seperti kandungan kursus / mata pelajaran, tempoh dll.

      Delete
  54. Salam tuan, saya ingin bertanya
    Saya memiliki diploma kejuruteraan kimia di UMP, sekarang sedang bekerja sebagai safety officer dan juga tahun pertama part time study mode di UTMspace dlm program Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Kimia. Soalan saya, bolehkah saya mendaftar GE dgn kelayakan diploma? Jika boleh, selepas tamat pengajian ijazah pertama saya, bolehkah pengalaman kerja blh diambil kira? Tempoh lingkungan tamat degree 4-5 tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm,
      1. bolehkah saya mendaftar GE dgn kelayakan diploma? -
      TIDAK, pendaftaran sebagai GE boleh dibuat selepas tuan memiliki ijazah sarjana muda

      2. bolehkah pengalaman kerja blh diambil kira?
      YA, boleh digunakan semasa memohon sebagai Profesional Engineer.

      Delete
  55. Assalamualaikum tuan, saya ingin bertanta. Saya ialah graduan bachelor engineering technology. Bolekah saya boleh jadi professional engineer dan macam mne jalan dari engineering technologist ke professional engineer? Seperti pemahaman saya dalam gambar yg ditunjukkan diatas, selain dari mengambil bachelor engineering, bole juga ambil exam bem part 2 and 3. Atau pon saya perlu sambung master coursework utk menuju ke professional engineer? Kalau ye, master of science in engineering boleh ke? Atau pon perlu master of engineering jugak?

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum tuan , sy baru sahaja tamat pengajian dari sebuah politeknik dalam bidang kejuruteraan mekanikal . Soalan saya

    1) boleh kah saya daftar dengan BEM walaupun saya tidak konvo lagi ?
    2) apakah bidang pekerjaan sesuai dengan kelulusan diploma ?
    3) bagaimana saya mahu memulakan kerjaya sebagai junior engineer ?
    4) adakah diploma kejuruteraan mekanikal tidak dipandang untuk memohon kerja yang layak dengan diploma itu ?

    Diharap tuan balas komen ini , saya tidak tahu nak buat apa dah . Tolong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm,
      1.Sebarang pendaftaran dengan BEM memerlukan sijil dan transkrip yang sah. Diploma tuan boleh digunakan untuk pendaftaran sebagai Inspector of Works (IOW) sekiranya berminat dalam bidang Kejuruteraan Pembinaan.
      2.Bidang pekerjaan yang sesuai bagi diploma kejuruteraan sebagai contohnya adalah seperi berikut Penolong Jurutera dan Juruteknik.
      3.Mohon bekerja di syarikat berteraskan teknologi kejuruteraan seperti TNB, MRCB, Petronas, UEM dll.
      4.Selain diploma, majikan juga melihat kepada ketrampilan dan kesungguhan pekerjanya. Yang penting terus berusaha mencari pekerjaan yang sesuai dengan minat kita. Gunakan kelebihan media internet untuk mendapat maklumat kerja semasa dan sekiranya diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran beserta biasiswa, tingkatkan lagi pengetahuan dan kemahiran tuan.

      Semoga berjaya dan yakin dengan kemampuan diri!

      Delete
  57. Assalamualaikum Encik... Saya nak tanya soalan, :

    1) Apakah syarat yang perlu ada untuk menyambung diploma dlm bidang kejuruteraan elektrik?

    2) Buat masa skarang saya berlajar di ikm dan mengambil jurusan sijil chargeman A1 kemudian saya ingin menyambung pula diploma chargeman A4. Adakah diploma tersebut boleh layak masuk degree kejuruteraan elektrik?

    3)Jika ada dua sijil iaitu Chargeman dan engineer, bagaimana situasi pekerjaan nanti?

    4)Adakah untuk menjadi engineer mesti perlu ada teras sains tulen dlm spm?

    5)Diploma kejuruteraan elektrik macam manakah yang layak MQR JPA untuk menjadi penyelia elektrik?


    Itu sahaja... Salm

    ReplyDelete
  58. Salam tuan,

    Saya ingin bertanya saya sebagai GE berdaftar dan ingin bekerja sebagai IOW, adakah saya perlu daftar sebagai IOW lagi walaupun saya sudah berdaftar sebagai GE?

    ReplyDelete
  59. 1)salam tuan jika saya sudah registerd sebagai GE electronic, tetapi pengalaman kerja banyak melibatkan electric, bolehkah saya diterima untuk interview ir?
    2)bolehkah saya mendapat ir dalam elektrical?
    3)bolehkah saya berdaftar sebagai jurutera kompeten di ST?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1)boleh Cuba Tanya bem untuk tukar disiplin electrical.kemungkinan buat master atau tambah course untuk dapatkan disiplin elektrik
      2)jika bem boleh tukar disiplin elektrik ir boleh buat dalam elektrik
      3)syarat st sekiranya berpengalan 8 tahun dalam elektrik.jurutera ir elektronik boleh memohon kompeten st...boleh Cuba mintak iv untuk ir elektronik Cuba iv kompeten ST

      Delete
  60. Salam Perkenalan Tuan,

    Saya berkerja di Philippines, layakkah saya menjalani process untuk dapatkan P.Engr? Bagaimanakah? Saya sudah berdaftar dengan BEM dan IEM pada tahun 2012.

    ReplyDelete
  61. Salam tuan.

    Saya telah register dgn BEM hampir 2 tahun. Namun saya ingin bertanya, saya telah bekerja sbg lab geotech engineer hampir 4 thn di sebuah company swasta. Scope work more on laboratory work. Bleh kah saya apply IR. Company saya ada 2 org yg title IR. One of them fellow member IEM. Klu ada caranya can u guide me sir.. Tq.

    ReplyDelete
  62. Salam
    Saya ain.
    Layak tak daftar bem jika ada degree software engineering?

    ReplyDelete
  63. Hi, feel free to read my experience on route to professional engineer at https://mrsingenieur.blogspot.com/

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum Tuan,

    Saya graduate kejuruteraan elektronik..boleh ke saya berdaftar dengan BEM bidang elektrik kuasa sbb saya bekerja dalam bidang elektrik kuasa untuk gain experience 3 tahun nak buat IR elektrik?

    ReplyDelete
  65. Salam tuan...
    Saya telah menamatkan pengajian secara part-time dlm ijazah kejuruteraan. Sekrg berjawatan sbg juruteknik. Layakkah memohon menjadi PE setelah 3 tahun berdaftar sbg GE. Semasa tempoh 3thn berdaftar sebagai GE, dimestikan berjawatan Jurutera ke utk melayakkan memohon PE. Sekian t.kasih.

    ReplyDelete
  66. Salam tuan IR
    Dlam flow chart di atas. Dlm petak "TRAINING" tu, kena penuhi kesemua syarat2 dlm petak TRAINING ke? atau salah satu. Sbb saya dah daftar jurutera siswazah since 2001 lagi dan berpengalaman selama 20 thn dlm industri petrokimia sbg penyelia operasi, jurutera operasi, jurutera kanan operasi, penyelia plant dan pengurus operasi. Adakah dgn penglaman shj blh terus ke "ASSESSMENT"?

    ReplyDelete
  67. Saya bercadang utk sambung belajar di Turki dalam bidang electronics engineering. Bagaimana cara untuk saya tahu adakah saya boleh berdaftar dengan iem dan bem sekiranya saya lepasan universiti turki?

    ReplyDelete
  68. Salam, says leaps and ijazah sarjana muda secara part time dengan pengalaman berkerja di agensi kerajaan selama 12tahun. Adakah saya layak memohon GE? Adakah saya layak memohon untuk PE? Apakah perlu saya lakukan bagi memohon GE Dan PE? Terima kasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...