Wednesday 21 September 2011

1.22 Keberkatan dalam Amalan; Ramadhan

Puasa Enam Hari Syawal 1432H
Bulan Syawal bakal berakhir dalam beberapa hari lagi. Saya sendiri baru selesai dalam menunaikan sunnah Nabi s.a.w untuk berpuasa enam (6) hari di dalam bulan syawal.

Dari Abu Ayyub al-Anshari r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:

Siapa saja yang telah berpuasa Ramadhan, kemudian diikutinya dengan puasa enam hari di bulan Syawal, maka ia seperti puasa setahun” (HR. Muslim, Abu Dawud, Ahmad, Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan Darimi. Sementara Bazzar meriwayatkan hadits yang sama dari jalan Abu Hurairah ra.)

Dari Tsauban r.a bahwa Rasulullah Saw bersabda:
Puasa sebulan Ramadhan-sama-dengan puasa sepuluh bulan. Dan puasa enam hari di bulan Syawal-sama-dengan puasa dua bulan. Dengan demikian sama dengan puasa setahun.” (HR. Nasa’i dalam as-Sunan al-Kubra).

Sesiapa yang membawa amal kebaikan (pada hari kiamat), maka baginya (balasan) sepuluh kali ganda (dari kebaikan) yang sama dengannya; dan sesiapa yang membawa amal kejahatan, maka ia tidak dibalas melainkan (kejahatan) yang sama dengannya; sedang mereka tidak dianiaya (sedikitpun). [Surah 6 Al-An'aam;Ayat 160]
Whoever comes [on the Day of Judgement] with a good deed will have ten times the like thereof [to his credit], and whoever comes with an evil deed will not be recompensed except the like thereof; and they will not be wronged. [6:160]

Maka timbullah kira-kira bagaimana datangnya 'ibarat berpuasa selama setahun' itu.
30 hari berpuasa Ramadhan = 30 x 10  [brg siapa buat 1 kebaikan, maka 10 kebaikan buatnya]
                                           = 300 hari
                                           = 10 bulan
6 hari berpuasa Syawal = 6 x 10  [brg siapa buat 1 kebaikan, maka 10 kebaikan buatnya]
                                    = 60 hari
                                    = 2 bulan
Akhirnya 10 bulan + 2 bulan = 12 bulan berpuasa = Satu (1) tahun.

Keberkatan Bulan Ramadhan
Berlalunya bulan yang penuh barakah itu meninggalkan kesan tarbiyyah ke atas setiap individu muslim. Kesan tarbiyyah selama sebulan itu sepatutnya dapat membantu kita membersihkan 'diri' dan hati yang suci ini untuk kembali kepada fitrah; penyucian jiwa dan hati. Antara intipati khutbah di pagi raya yang saya cerapi pada bulan lepas adalah mengenai keberkatan amalan kita di dalam bulan bulan Ramadhan. Antara cara muhasabah diri bagi melihat samada bulan ramadhan yang baru kita lalui berjaya kita harungi dengan jaya dan beroleh keberkatan darinya adalah dengan melihat kesan tarbiyyah itu pada bulan-bulan berikutnya bermula dari bulan Syawal. Andainya tiada perubahan pada diri kita sebelum, semasa dan selepas bulan ramadhan ini, maka kita telah lalui proses tarbiyyah Ramadhan tanpa beroleh manfaat dan keberkatannya.
Pengalaman Semasa Ramadhan 1432H
Alhamdulillah, bulan Ramadhan kali ini memberi kelainan yang tersendiri. Jika dibandingkan dengan tahun-tahun lepas, jumlah amalan yang dilakukan berkurangan sedikit pada Ramadhan tahun ini. Namun, keberkatan dari amalan yang dilakukan amat saya rasai. Mungkin kali ini saya menyuntik sedikit perbezaan dalam menghadapi Ramadhan. Antaranya ialah amalan membaca Al-Quran disertai juga dengan membaca maknanya dan yang paling berbeza dari tahun-tahun sebelumnya ialah saya berbuka dengan makan cukup sekadar yang perlu. Walaupun tidak secara menyeluruh, tapi lebih dari 20 hari saya berbuka hanya dengan makan kurma, seketul lauk dan air. Saya begitu menjaga makan dan minum saya agar perut tidak kekenyangan. Badan terasa ringan ketika ingin membuat ibadah. Bertemukah kita semua dengan malam Lailatul Qadar? Apakah pengalaman yang kita hadapi tika itu? Siapakah insan yang terpilih untuk bertemu Lailatul Qadar?

21 malam harum semerbak....

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...