Friday 17 June 2011

1.9 Kembali Kepada Islam

Erti Kehidupan [The Meaning Of Life]
Secara amnya, masyarakat kini yang hidup dalam keadaan 'terkontang-kanting' menunjukkan keinginan untuk kembali kepada fitrah mereka...apa ertinya mereka hidup di dunia ini...?

Pencarian yang tidak berarah
Antara analisis yang saya lakukan adalah melalui blog walking, bual bicara dan bacaan. Kebanyakan mereka hanya mampu untuk memberi jawapan seperti berikut:-
1. Jadikan hayat kehidupan ini satu kehidupan yang penuh bererti.
2. Tempuhi dan alami kehidupan ini sepuas-puasnya.
3. Hidup ini satu penipuan.
4. Secara teorinya, tiada siapa tahu makna kehidupan sehingga saat kematian kita.
5. Apa-apa je la yang kau nak buat.
Tokoh psikoanalisis-Carl Gustaz Jung
Sedih dan pilu mendengar jawapan rakan-rakan yang masih tidak memahami apa erti kita diciptakan di dunia ini. Baik yang beragama Islam dan bukan Islam. Suatu ketika dulu, saya juga tertanya-tanya kepada diri sendiri "apa ertinya aku hidup di dunia ini", "mengapa Allah mencipta manusia?" dan pelbagai lagi soalan yang cuba mencari erti dalam kehidupan yang singkat ini...bisikan syaitan yang cuba menggoncang asas iman dan aqidah. Walaupun soalan yang ditanya sudah diketahui jawapannya, namun hidup tanpa panduan Islam dan hidayah Allah memungkinkan orang yang 'mengaji' agama menjadi 'buta'.

Carl Gustav Jung, tokoh psikoanalisis dari Switzerland, penemu kepada pemikiran psikologi analitik (Analitical Psycology) menyatakan bahawa apabila manusia mencari erti kehidupan, mereka akan dapati bahawa di akhir pencarian mereka akhirnya akan membawa kepada penghujungnya, iaitu pencarian mencari tuhan, mengenal pencipta kita.

Fitrah Manusia
Walau sehebat manapun kita, kita perlu kepada fitrah kita. Kehidupan tanpa arah tujuan akan menyebabkan hati dan jiwa kita kosong mencari-cari ketenangan. Alhamdulillah, ramai dari artis-artis di Malaysia ini yang dulunya mengajak manusia kepada kemungkaran akhirnya mendapat hidayah daripada Allah s.w.t dan mendapat ketenangan jiwa.



Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu [56] 
Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu [57]
Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang Memberi Rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja)  Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh KekuasaanNya. [58]
[Surah 51 Adz-Zariyat;Ayat 56-58]
"And I did not create the jinn and the mankind except to worship Me" [56]
"I do not want from them any provision, nor do I want them to feed Me" [57]
"Indeed, it is Allah who is the (continual) Provider, the firm possessor of Strength" [58]
[51:56 to 58]

Kembalilah kepada Islam, fitrah sekalian manusia. Fahamilah semula asas-asas fardhu ain, mantapkan aqidah, belajar erti tauhid dan ibadah. Sama-samalah kita saling ingat mengingati antara satu sama lain. Dekatilah golongan cendekiawan agama, ULAMA. Belajar menjadi seorang hamba...hamba kepada tuhan pencipta alam ini, yang Maha Berkuasa dan tiada yang mampu berbuat sesuatu kecuali atas izinNya.. ALLAH subhanahu wata'ala.

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...